donderdag 21 januari 2010

Mijn bevindingen t.a.v. RSS

Dit hoort bij de opdrachten van week 3:

Om te beginnen: Ik heb het RSS-tekentje vaak zien staan maar heb nooit geweten wat het is!
Het kostte me moeite om te beseffen dat het gewoon heel simpel is. Het is gewoon een manier om op simpele wijze op de hoogte blijven van nieuws op favoriete websites en blogs.
Ik heb eerst via google op verschillende sites wat informatie opgezocht over RSS en daarna om het uit te proberen heb ik de site nu.nl bezocht zoals wordt aangeraden in de digitale reader van deze module. Ik raakte meteen in de war omdat het RSS-symbool geen pijltje had zoals in de reader stond. Maar goed ik heb het aangeklikt, naar het nieuws gekeken en me geabonneerd op de feed. Toen zag ik trouwens bij mijn browser van Mozilla firefox dat ik zonder het te weten al een RSS-feed had: 'laatste nieuws'. Ik heb me ook geabonneerd op de feed van het blog van een klasgenoot (nederlandsendepc.blogspot.com).
Daarna heb ik een feedreader geinstalleerd aan de hand van de reader van de HRO. Dat verliep niet helemaal soepel maar uiteindelijk had ik door dat ik door een keer extra klikken toch de feeds die ik wilde er op kreeg.
Ik heb in ieder geval de blog van nederlandsendepc en computersindeklas er opgezet. Ik kreeg meteen meldingen van nieuwe berichten. Die heb ik gelezen en heb meteen de bijbehorende website bezocht.
Daarna heb ik me aangemeld op netvibes en een eigen pagina geopend. De laatste moet ik nog wat mee oefenen want ik heb nog niet gevonden hoe ik feeds moet verwijderen bijvoorbeeld.
Ik vind de feedreader erg makkelijk en ik weet zeker dat ik deze blijf gebruiken. Ik ben altijd graag op de hoogte van het laatste nieuws en zo kost dit mij veel minder tijd. Ik ga dit voorlopig gebruiken voor nieuwssites en voor de blogs van mijn klasgenoten. Verder houd ik altijd een aantal sites in de gaten over uitgaan en cultuur in Delft. Die zet ik er ook op.
Het lijkt mij handig om dit te gebruiken in het onderwijs om bijvoorbeeld op kennissites het nieuws te volgen. De belangrijkste reden is tijdbesparing.

3 opmerkingen:

  1. Hey Sonja,

    Ik begrijp nu eindelijk wat RSS is, wist ik voorheen helemaal niet. Bedankt voor de heldere uitleg, ik ga het ook uitproberen!
    grt Ilham

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had wel een klok horen luiden... maar n u snap ik het!
    :-)

    gr
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Sonja,
    Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Ik heb me ook aangemeld, maar kan nog niet zeggen dat ik er veel gebruik van maak.
    Groet,
    Huub

    BeantwoordenVerwijderen