donderdag 28 januari 2010

Het gebruik van podcasts in het onderwijs

Opdracht 2 van week 4:

Ik ben zeker van plan om podcasts te gaan gebruiken. Juist omdat mijn leerlingen maar 1 uur instructie per week krijgen voor Nederlands (een uur waarin ik ook nog de toetsen moet afnemen) lijkt het mij handig om bepaalde lesstof via podcasts toegankelijk te maken. Ik heb namelijk voor heel veel dingen geen tijd tijdens dat ene uur instructie.Voorbeelden die ik ga proberen:
  • Dictees
  • Gedichten (voorgedragen)
  • Kijk- en luisteropdrachten bij de methode
  • Het inspreken van lessen
  • Fragmenten van films en cabbaret
  • Interviews
  • Debatteren
Het lijkt mij trouwens heel handig voor de dyslectische leerlingen als zij in plaats van iets na te lezen iets nog eens na kunnen luisteren. Ik denk dan vooral aan grammatica-uitleg.
Op zich weet ik nu hoe ik aan de slag moet ermee maar ik moet natuurlijk wel ervaring hiermee krijgen. Het is daarom handig om te onthouden dat de websites van OSS in het onderwijs en ICT op school zijn gebruikt bij de instructies zodat ik die altijd ernaast kan leggen als ik een podcast ga maken.
Ik heb eerlijk gezegd wel moeite met het idee om zelf lessen in te spreken omdat ik mijn stem lelijk vind klinken in een opname. Misschien moet ik daar aan wennen of misschien moet ik iemand anders het in laten spreken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten